persbericht

Slechts 9% van 1,4 miljard euro aan durfkapitaal wordt geïnvesteerd in impact startups

Impactview persbericht 30 juni 2020 - Slechts 9% van 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in impact startups

Amsterdam, 29 juni 2020

Op dinsdag 30 juni gaat Impactview van start. Tijdens Capital Tour wordt een lijst gepubliceerd met 255 Nederlandse startups die een positieve impact hebben op onze wereld.

Van de 1,4 miljard euro aan durfkapitaal dat in 2019 in Nederland werd geïnvesteerd, gaat nu slechts 130 miljoen naar startups en scale-ups met een positieve impact op onze wereld. “Niet goed vindbaar” is een veelgehoord argument van investeerders. Impactview wil ervoor zorgen dat de investeringen in impact startups in 2023 groeien naar 25% van het totaal. Met het overzicht van impact-startups wordt een belangrijke stap gezet naar meer impact-investeringen.

De cijfers

Een gemiddelde investering in een impact-bedrijf loopt met 2,2 miljoen flink achter op de 5,6 miljoen die het gemiddelde niet op impact gerichte bedrijf ophaalt. Deze cijfers geven aan dat er veel kansen liggen voor een flinke groei van impact investeringen. De bedragen staan in schril contrast met de 97 miljard euro die de Nederlandse financiële sector aan financiering heeft uitstaan bij bedrijven waar sprake is van milieu controverses.

Criteria

De Impactview lijst van 255 startups is samengesteld op basis van 3 criteria, het bedrijf:

• is 5 jaar of jonger;
  • heeft een exponentieel en internationaal schaalbaar businessmodel;
  • heeft een positieve impact op onze wereld.

Op de lijst staan o.a. Hardt Hyperloop, zonne-auto maker Lightyear en kweekvlees producent Mosa Meat. Het volledige overzicht is voor iedereen beschikbaar en te downloaden via impactview.nl.

Bedrijven van de toekomst

Nu steeds meer investeringsfondsen duurzame richtlijnen stellen of opgelegd krijgen vanuit hun achterban, ontstaat er een trend in impact-investeringen. Impactview initiator Paul Musters: “Tegelijkertijd zie ik nog regelmatig Dragon’s Den-achtige investeringsdeals. 40% aandelen kopen van een startup klinkt leuk op tv, maar beperkt de groei van de startup met mooie ambities.” Daarom wil Impactview ervoor zorgen dat de juiste impact ondernemers en investeerders met elkaar in contact komen en constructieve deals sluiten.

Partnership met DOEN Participaties

Impactview is een not-for-profit initiatief van bedrijfscultuur adviseur Fortify. Het initiatief wordt gesteund door impact investeerder DOEN Participaties, dat de ambitie heeft om de wereld groener en socialer te maken. Daarbij streven zij een gezond en groeiend impact-investeringslandschap na.

Quotes

“Als impact startup is het soms lastig op harde cijfers je propositie te verkopen aan een investeerder. Je hebt het vertrouwen van je investeerders nodig om verder te komen. Daarom is het belangrijk dat ondernemers in een vroege fase investeerders leren kennen. Impactview maakt de weg hiervoor vrij.”
Maijke Receveur – COO bij zonne-auto maker Lightyear en ambassadeur van Impactview

Als impact investeerder hopen wij altijd dat we zoveel mogelijk investeerders kunnen aantrekken om met ons mee te doen. Het inzichtelijk maken van het veld van impact startups gaat hier zeker bij helpen en sluit goed aan bij onze missie.”
Beau-Anne Chilla – Impact investment manager bij DOEN Participaties

“In nieuwe fondsen zullen professionele investeerders steeds vaker alleen nog mogen investeren in bedrijven met een positieve impact op natuur en maatschappij. De circulaire economie is de toekomst van Venture Capital en met Impactview zijn we een aanjager daarvoor.” Paul Musters – Initiator Impactview

– EINDE PERSBERICHT –

Contact media

1e contact:
Paul Musters
paul@impactview.nl
2e contact:
Marijke Zeevenhooven
marijke@impactview.nl

Over Impactview
Impactview streeft naar een stabiele en duurzame wereld, waarin een circulaire economie normaal is. Impactview is een non-profit initiatief van Fortify en heeft de missie om het aantal investeringen in impact-startups te vergroten en de kwaliteit ervan te verbeteren. Ambassadeurs van Impactview zijn o.a. Maijke Receveur, COO van zonne-auto maker Lightyear en voormalig Deloitte innovatiedirecteur Alexandre Janssen.

De lijst met impact startups is ingedeeld in de thema’s Health, Climate, Mobility en Food. Later dit jaar worden fashion en finance toegevoegd. De volledige lijst is voor iedereen beschikbaar via impactview.nl.

Over Fortify

Fortify is een adviesbureau voor team-ontwikkeling en bedrijfscultuur en werkt in opdracht van startups, scale-ups, accelerators en investeerders. Daarmee begeven zij zich midden in het speelveld van snelgroeiende bedrijven en kennen de uitdagingen van een grote groep ondernemers en investeerders. Fortify werkt voor o.a. Rockstart, Innovation Quarter, UtrechtInc, Yes!Delft, Lightyear, Viisi en NAÏF.

Over DOEN Participaties

DOEN Participaties heeft de ambitie om de wereld groener en socialer te maken. Daarom staat impact centraal bij alle investeringen. In de afgelopen 25 jaar is DOEN Participaties uitgegroeid tot de grootste impact-investeerder in duurzame en sociale startups in Nederland. DOEN Participaties investeert in de vroege fase van bedrijven en durft risico’s te nemen. DOEN Participaties is volledig eigendom van en wordt beheerd door Stichting DOEN. Stichting DOEN is opgericht door de Goede Doelen Loterijen.

Over Paul Musters

Paul Musters is voormalig triatleet, en initiator van Impactview. Hij werkte de afgelopen 10 jaar vanuit Fortify met toonaangevende startups, accelerators en investeerders. Investeerde als venture partner bij Keadyn o.a. in de Nederlandse groeibriljant Otrium (2016).

Over de opening tijdens Capital Tour

De Impactview lijst wordt officieel bekend gemaakt bij de opening van Capital Tour, Nederlands grootste event voor matchmaking tussen startups en investeerders. Waarna impact ondernemer Sjoerd Trompetter van NAÏF zijn ervaringen deelt over hun opgehaalde investering van 2 miljoen euro.

Achtergrond cijfers

De gebruikte cijfers zijn afkomstig uit de startup-scale-up funding analyse van Golden Egg Check

• Er waren 287 investeringsdeals in startups en scale-ups, daarvan hebben wij er 60 gekwalificeerd als impact-investering (21%).
  • Er is in 2019 1,4 miljard euro geïnvesteerd in startups en scale-ups. 130 miljoen daarvan was een impact-investering (9%).
  • De gemiddelde impact-investering bedraagt ca. 2,2 miljoen euro, de gemiddelde investering in overige bedrijven is 5,5 miljoen euro.

Vragen over, opmerkingen op of meedoen met Impactview?

Neem contact met ons op

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Of wil je Impactview ondersteunen?

Voel je vrij om contact met ons op te nemen.

Ik ben een

Ik wil graag